Recept: Hummus

Hummus met extra paprikapoeder en olijfolie in een Turks schaaltje

Hoe kan je een blog over het hippie leven beter beginnen dan door een recept voor de allerlekkerste hummus te plaatsen?

Ik ben verslaafd aan hummus. Ik eet elke dag wel vier of vijf of zes crackers/broodjes/rijstwafels met hummus. Aangezien ik als hippie maar wat graag geld wil besparen, maak ik sinds een tijdje mijn eigen hummus. Zoveel werk is het niet en het is lekkerder én goedkoper dan hummus uit de supermarkt. 

dsc_0388

Ingrediënten

1 blikje kikkererwten (uitlekgewicht: 240gr)
1 eetlepel tahini
1 eetlepel olijfolie
het sap van een halve citroen
1 teentje knoflook
snufje zout
water
kruiden naar smaak (komijnpoeder en paprikapoeder zijn mijn favoriet!)

Je zou ook gedroogde kikkererwten kunnen gebruiken die je vervolgens zelf weekt en kookt. Dit maakt het nog goedkoper, maar kost wel even wat meer tijd!

Bereidingswijze

Doe alle ingrediënten (behalve het water) in de keukenmachine of gebruik een hoge beker waar een staafmixer in kan. Zorg ervoor dat je de kikkererwten zo fijn mogelijk maalt. Voeg vervolgens een beetje water toe. Je zult merken dat hoe meer water je toevoegt, hoe smeuïger de hummus wordt. Maar pas op! Als je teveel water toevoegt, zal je hummus te waterig worden en niet lekker. Laat de keukenmachine net zolang draaien tot alles goed door elkaar is gemixt en voilá, klaar is je hummus!

Je kunt zelf naar smaak meer of minder van de ingrediënten toevoegen. Ik zelf hou ontzettend van knoflook en kies ook altijd het grootste teentje knoflook uit om door de hummus te gooien. Ook kun je extra dingen toevoegen. Wat dacht je van zongedroogde tomaten hummus? Of rode bieten hummus? De mogelijkheden zijn eindeloos!

Hummus met extra paprikapoeder en olijfolie in een Turks schaaltje op een houten plank met houten hartjes ter decoratie

Leave a Reply

